Primátori a starostovia jazdia na úžitkových autách, vraj nepotrebujú limuzíny

 

Primátori a starostovia niektorých v Trnavskom kraji sú skromní. Aspoň čo sa týka ich vozového parku. Drahým limuzínam zrejme odzvonilo, samosprávy už uvažujú ekonomickejšie.

Reprezentatívne limuzíny mal zrejme rád bývalý predseda Trnavského samosprávneho kraja Tibor Mikuš. Minulý rok predávala župa, už na čele s Jozefom Viskupičom, jeho Audi A8.

Kraj vozidlo kúpil ešte v roku 2008 za 95-tisíc eur, znalec jeho terajšiu hodnotu pri predaji odhadol na niečo vyše 10-tisíc eur, nakoniec sa ho podarilo predať za 8-tisíc eur.

Trnavská radnica pred dvomi rokmi taktiež predala limuzínu po exprimátorovi. Peter Bročka Citroën používal iba rok po svojom nástupe. Kúpili ho ešte v roku 2008 pre potreby primátora Štefana Bošnáka, používal ho aj jeho nástupca Vladimír Butko. Znalecký posudok vtedy vyčíslil jeho nadobúdaciu cenu na 51 453 eur.

 

Deväťročné auto sa nakoniec podarilo radnici predať za vyše 7100 eur. Z uvedených prípadov možno vydedukovať, že nákup drahých áut nie je pre samosprávy zrovna ekonomicky výhodný. Zisťovali sme, v čom sa vozia súčasní primátori niektorých okresných miest.

Potrpia si na luxus alebo preferujú ekonomickejšie autá? Viacerí chodia do práce na bicykli, ďalší vlastným autom. Na súkromné účely vraj nevyužíva tie služobné ani jeden z nich. Hlohovec a Stupava sú v tomto smere dokonca výnimkou, primátori využívajú svoje súkromné autá na služobné cesty.

Nepoužíva iba jedno

Veľký nadšenec bicyklov Peter Bročka nemá vyhradené jedno „primátorské“ auto, ako to bolo kedysi. Využíva viaceré, závisí od situácie. Asi najviac jazdí na Peugeote 508 (rok výroby 2011), ktorý zároveň využívajú aj vice-primátori a prednostka úradu. Okrem toho ho môžete uvidieť aj v elektromobile Smart, pri väčšom počte pasažierov zasa v 8-miestnom Volkswagene.

Vozidlá využíva Bročka iba na pracovné účely.

Koľko ročne najazdí, sa podľa Veroniky Majtánovej, hovorkyne mesta, nedá presne vyčísliť vzhľadom na to, že používa viaceré autá. V predchádzajúcom roku minula radnica na ne tisíce eur. Náklady na pohonné hmoty za všetky vozidlá vyšli na 8 761 eur, na servis a údržbu putovalo 8 236 eur, na parkovacie karty a diaľničné známky ďalších 697 eur a na poistné až 7 748 eur. Dohromady viac ako 25-tisíc eur.

Elektrické Smarty sú zatiaľ bez nákladov na servis, ešte sú v záruke. „Čo sa týka mestských elektromobilov, používa ich vedenie mesta aj zamestnanci mestského úradu na dennej báze, pretože sú na jazdenie po meste praktickejšie a ekonomickejšie. O úsporu finančných prostriedkov sa totiž snažíme aj prostredníctvom elektrifikácie mestskej flotily,“ dodala Majtánová.

Na budúci rok plánujú kúpiť nové elektromobily, ktoré by nahradili štyri Škody Fabia. Využiť chcú pritom štátnu dotáciu, ide až o 8-tisíc eur na jedno elektrické vozidlo.

Kritériom na výmenu auta je pre vedenie mesta jeho stav, vek a výška nákladov na opravu a údržbu. Pri prípadnej výmene primátorského Peugeotu budú vraj preferovať štandard na úrovni Škody Octavia či SuperB.

Do práce a v rámci mesta sa vraj najčastejšie presúva Bročka na bicykli, prípadne elektrobicykli.

Používa svoje auto

Susedný Hlohovec je spolu so Stupavou výnimočný. Jeho primátor Miroslav Kollár využíva na služobné účely súkromné vozidlo. Prečo sa tak rozhodol, hovorkyňa bližšie nešpecifikovala.

„Samozrejme, náklady na služobné pracovné cesty mimo mesta znáša mestský úrad a sú riadne evidované v zmysle interných predpisov,“ ubezpečila Zuzana Hrinková Siebenstichová, referentka pre komunikáciu. Služobné motorové vozidlá podľa jej využívajú referenti mestského úradu na pracovné účely. Limuzíny teda nepreferujú.

„Nepotrpíme si na luxus. Preferujeme kvalitu za rozumnú cenu,“ skonštatovala. Služobné autá vymieňajú väčšinou až vtedy, keď to je potrebné. „K nákupu nových vozidiel nás prinútil väčšinou nevyhovujúci technický stav a pomer cena za opravu starého ojazdeného auta verzus cena nového auta,“ doplnila hovorkyňa.

Mesto má vo svojom vozovom parku od minulého decembra aj jeden elektromobil. Využíva sa v rámci sociálnej služby – Sociálny taxík.

Najčastejšie preváža osoby s ťažkým zdravotným postihnutím odkázaným na individuálnu prepravu a osoby s nepriaznivým zdravotným stavom. Nárok naň majú aj Hlohovčania starší ako 65 rokov a ďalší, ktorí sú na to odkázaní. K tomu, či budúci rok neplánujú kúpiť ďalšie vozidlo na elektrický pohon, sa nevyjadrila.

Starý Volkswagen

V Piešťanoch si na reprezentatívne luxusné vozidlo zrejme tiež nepotrpia. Primátorský Passat je ešte z roku 2007. Okrem prvého muža samosprávy ho využívajú aj zamestnanci úradu.

Na pracovné cesty využíva Peter Jančovič aj novšiu Kiu, často s viacerými kolegami. V rámci mesta sa najčastejšie presúva pešo či na bicykli. Za hlavné kritérium výmeny služobného vozidla označila hovorkyňa radnice Drahomíra Moretová jeho bezpečnosť. Pri kúpe preferujú najmä úžitkové autá.

Aj v Senici jazdia na Passate

Senický primátor vymenil vozidlo pred dvoma rokmi. Na Volkswagene Passat sa presúva na rôzne stretnutia v rámci Slovenska i návštev partnerských miest v zahraničí. Vozidlo môžu využívať aj zamestnanci úradu. Ročne na ňom najazdia približne 9-tisíc kilometrov. Jeho prevádzka vyjde radnicu na 2200 eur, v sume sú zahrnuté servis, diaľničná známka, parkovné, pohonné hmoty a poistenie.

„Kritériá na výmenu vozidla sú: roky, najazdené kilometre, zvýšené náklady na servis, poruchovosť vozidla a bezpečnosť,“ odpovedala hovorkyňa Senice Viera Barošková.

Elektromobil zatiaľ v Senici nemajú. Jeho kúpe bránia najmä vysoká cena, dojazd či absencia dobíjacích staníc. „Mesto by malo záujem o elektromobil, ale príspevok na jeho kúpu by mal byť vyšší,“ skonštatovala hovorkyňa. Služobné auto na súkromné účely primátor Martin Džačovský nepoužíva. Do práce vraj chodí pešo, na bicykli i autom, podľa okolností.

V Skalici to neriešia

Primátorka Skalice Anna Mierna chodí do práce pešo. Na služobné autá si ani tu nepotrpia. Primátorský VW Passat má už dvanásť rokov a najazdených viac ako dvestotisíc kilometrov.

„Napriek tomu, že služobný automobil je starší, plánujeme ho využívať dovtedy, kým bude zaistená bezpečnosť prepravy, respektíve kým nenastanú okolnosti technického rázu, ktoré by prevádzku znemožňovali. Nie je to aktuálne naša priorita,“ napísal Miroslav Miňďáš, referent pre vzťahy s verejnosťou.

Auto najazdí približne 20-tisíc kilometrov ročne. Elektromobil v Skalici nemajú a zatiaľ nad ním „extra“ ani neuvažujú. „Neplánujeme kúpu nového vozidla. V prípade, že takáto situácia nastane, určite budeme zvažovať čo najväčšiu rentabilitu i ekologickosť prevádzky,“ zhrnul Minďás.

V Malackách idú s dobou

Primátor Malaciek Juraj Říha jazdí na dvojročnej Škode SuperB. Mesačne na nej najazdí 1300 kilometrov. Okrem neho ho využívajú aj zamestnanci úradu. Ide napríklad o prevoz zamestnancov úradu mimo Malaciek na rokovania, na školenia a využíva sa aj počas volieb.

„Aktuálne služobné vozidlo primátora mesta je optimálnou kombináciou reprezentatívnej a úžitkovej funkcie,“ napísala Ľubica Pilzová, hovorkyňa mesta. Čo sa týka elektromobilov, idú s dobou. V Malackách majú dva. Na oba získali dotácie z Envirofondu. „Jedno auto využíva mestská polícia, druhé využívajú vedúci oddelení a zamestnanci MsÚ ako služobné referentské vozidlo. Okrem dvoch súčasných plánujeme v budúcom roku zakúpiť ďalšie dve,“ povedala.

Kvôli služobným cestám do iných miest si chcú ponechať aj jedno auto na benzínový pohon. „Mesto podalo žiadosť o dotáciu na ministerstvo hospodárstva s cieľom vybudovať verejne prístupnú nabíjaciu stanicu pre elektromobily,“ informovala hovorkyňa.

V Holíči im neholdujú

Primátor Holíča Zdenko Čambal používa trojročnú Škodu SuperB, ročne na nej najazdí asi 30-tisíc kilometrov. Využíva ju iba na služobné cesty, na súkromné účely využíva vlastné vozidlá vyššieho komfortu. Servis „primátorského“ auta vyjde ročne na tisíc eur. Nad kúpou nového v najbližšom období neuvažujú. „Kritériá platia všeobecne podľa počtu najazdených kilometrov a rokov výroby a stúpania nákladov na servis, čo súvisí s bezpečnosťou prevádzky vozidla,“ popísal primátor dôvody, ktoré vedú ku kúpe nového auta. Elektromobilom Čambal príliš „neverí“.

„Zatiaľ nevyhovujú na dlhé trate, slabá dostupnosť nabíjacích staníc, dlhé doby dobíjania. V Holíči ani neevidujeme súvisiacu infraštruktúru,“ skonštatoval.

Nemá svoje auto

Primátor Stupavy nemá pridelené samostatné auto. Podobne ako v Hlohovci, aj Peter Novisedlák používa na služobné účely vlastné vozidlo. Nemá problém absolvovať dlhšie trasy aj autobusom či vlakom. Náklady si nechá dodatočne preplatiť. „Máme len dve spoločné referentské vozidlá a jeden Multivan, autá používa celý úrad a môžem ich používať aj ja,“ zhrnul primátor.

Elektromobil v Stupave zatiaľ nemajú, ale uvažujú. Podľa jeho slov sú problémom hlavne peniaze, nedostatočné zvýhodnenie samospráv pri kúpe. „Ďalej je potreba vybudovania nabíjacej stanice, čo sú všetko pomerne vysoké náklady, ktoré si nemôžeme dovoliť,“ uzavrel.

Je to už pomaly štandard alebo ich je ako šafránu? Aké auto používa Váš starosta či primátor?


Podporte nás