Ako sa z rodičov stávajú učitelia

Máme za sebou takmer 14 dní od momentu zatvorenia prvých škôl na úrovni krajov a týždeň od celoplošného zatvorenia. Množstvo rodičov sa tak zo dňa na deň postavilo pred hotovú vec – stali sa chtiac-nechtiac učiteľmi. Našťastie a zároveň aj bohužiaľ iba vlastných detí…

Každý rodič mi pravdepodobne dá za pravdu, že vlastné deti sa chovajú inak doma v domácom prostredí a inak v škole alebo škôlke. Je to prirodzené a aj psychológovia sa zhodujú v tejto oblasti. A predstavte si, že do bežného dňa, ktorý ste doteraz žili musíte okrem práce, varenia, nákupov, upratovania zaradiť ešte v tom lepšom prípade učenie sa s jedným dieťaťom. (Zámerne s ohľadom na zachovanie duševného zdravia 😛 nespomínam situáciu, ak sú v rodine 2 či 3 školopovinné deti.)

Všetko na začiatku vyzeralo fajn, takmer neškodne. Keďže školy ani učitelia netušili čo bude, či budú školy zatvorené 1-2 dni alebo sa po týždni znovu vrátia deti do lavíc, vo väčšine ani žiadne úlohy nedostávali. V celom článku budem písať prevažne o žiakoch 1. ročníkov, nakoľko sám mám doma jedného a preto to píšem takpovediac z prvej ruky.

Všetci rodičia školákov asi dobre poznajú program Edupage. Niektoré školy ho využívajú naplno, niektoré sú radi, ak vedia prostredníctvom neho poslať nejakú základnú informáciu. Preto všetko začalo až momentom oznámenia krízového štábu o zatvorení škôl na 14 dní. Akoby sa vtedy všetko spustilo…

Úprimne poviem, že som žil asi v mylnej predstave, ako je naše školstvo na podobné situácie pripravené. Veď sme ako štát vynaložili obrovské peniaze na projekty typu Planéta vedomostí, portál Viki a podobné. Popravde teraz sme zistili, že ich takmer nikto nepoužíva. Preto ma zaskočil spôsob ako to učitelia v niektorých prípadoch poňali.

Ako čarovným prútikom sa rozbehlo zasielanie úloh pre deti – čítajte toto, vyriešte toto, napíšte tieto písmenka, urobte diktát s deťmi. A na dôvažok množstvo akože podkladov vo formáte MS Word na stiahnutie. To všetko na dennej báze, celý týždeň. Nie som pedagóg, ale myslím, že v niektorých prípadoch k tomu pristúpili učitelia trochu lacne. Vybrali si jednoduchšiu cestu a to, že síce máme záujem, ale končí to zaslaní vecí vo worde, ako som písal.

Kedže nie som pedagóg, som skôr z technického prostredia, tak sa zamerám na to… Páni učitelia, naozaj si myslíte, že toto je to správne riešenie? Povedzme si príklad… Je mnoho rodín, ktoré nemajú internet, počítač a pod. z rôznych dôvodov. Tie nejdem rozoberať, ale je to fakt. Pre nich je takého učenie úplne nanič, lebo o ňom ani nevedia. Potom existujú rodiny, kde síce nájdeme aj notebook a pod, sú IT zdatní, ale napríklad nemajú tlačiareň. Verte, že to nie je ojedinelý prípad. Pre týchto ľudí existuje iba riešenie vo forme, že denne niekam odbehnú vytlačiť podklady pre výuku.

A teraz naozaj k tomu, že povedzme vieme ako rodičia toto všetko zabezpečiť a ide sa k výuke. Bohužiaľ, ako bolo povedané, deti sa doma učia (ak to tak môžeme nazvať) s väčšou mierou „lajdáctva“. Vedia, že voči rodičom si môžu dovoliť hrať viac na city, únavu a pod. Rodič napriek tomu, že chce aby sa jeho dieťa učilo a vedelo, tak city niekedy povolia a dovolí dieťaťu to, čo by v škole nešlo. Napr. „Dobre, tak sa ešte chvíľu pohraj a potom už sa budeš učiť“ a pod.

To nevravím ani o chvíľach keď rodič popritom MUSÍ byť online kvôli Homeoffice, alebo musí navariť obed a pod. Vtedy tá sústredenosť aj rodiča ide inam a dieťa ako génius v cítení príležitostí, ju okamžite využije. Pre seba. Logické.

Takýto presun z učiteľa na rodiča je možno zvládnuteľný krátkodobo, ale určite nie v tejto situácií ako sme dnes.

To však nemám za zlé učiteľom!

Na vine je štát, ministerstvo školstva a jeho pripravenosť na podobné situácie. Vyhadzovali sme prostriedky nás všetkých na niečo, čo aj sami učitelia od začiatku kritizovali. To, ale teraz nevyriešime.

Tak sa poďme pozrieť čo môžeme spraviť s danou situáciou my – občania, rodičia skôr, ako zošalieme alebo v lepšom prípade ošedivieme. 😛

Vyučovanie online

Niektoré školy sú po vlastnej osi ako tak pripravené na situáciu a vďaka učiteľom, ktorí sú viac zžití s technológiami a pod. Taký už nabehli na takéto hodiny, pričom využívajú doslovne čokoľvek ako Skype, Microsoft Teams, Whatsapp, FB a pod.

To je síce fajn, ale rieši to iba danú triedu učiteľa v lepšom prípade povedzme školu.

Čo ale ostatní?

Hodiny offline

Ako človeka, ktorý má blízko k video a audio technike ma napadla myšlienka vytvoriť jeden obrovský archív videí. Natočiť napr. jednotlivé kapitoly podľa učebnice ako slovenčiny tak aj matematiky. Tak ako to je v učebnici tak by boli delené aj jednotlivé videá. Nič zložité. Áno, dá sa to aj v tejto dobe a v obmedzenom režime. Povedzme Matematika 1.ročník ZŠ. – 1 učiteľ vs. 1 kameraman. Na tabuli premietnuť aktuálnu stranu z učebnice a učiteľ by v rámci možností postupne vysvetľoval učivo. Kedže by nemal reakciu z druhej strany, tak by taká hodina mohla mať cca 20-30 minút. Takto spraviť postupne všetky kapitoly a rôzne predmety. Rodič si takéto video vie stiahnuť alebo prehrať online. Jednak budú zachované osnovy a hlavne sa v prípade potreby vie dostať ak opakovaniu danej témy ešte raz, ak to dieťa nerozumie.

Dá sa oponovať, že každý učiteľ má svoj spôsob učenia detí, ale môj názor lepšie niečo ako nič a čakať na zázrak sa asi neoplatí. Nevraviac, že radšej odborníka – učiteľa , ktorý učí trochu inak ako ten Váš učiteľ, ako XY spôsobov od rodičov detí.
Takto by sme postupne vedeli dotáčať podobné videá pre akýkoľvek ročník školy a v podstate akýkoľvek predmet.

Čo k tomu treba?

V prvom rade chuť niečo spraviť. Niečo spraviť pre svoje deti a nečakať, že to niekto spraví. Na to sme čakali doteraz… Ja som s touto myšlienkou oslovil jednu základnú školu u nás v Senci. Napriek prvotnému elánu sa začínajú teraz objavovať dôvody prečo to nie je také ľahké.

„Škola je uzavretá a vydezifinkovaná a nedá sa to spraviť v škole“, „Opýtam sa…“ a pod.

Myslím, že ak sa chcelo, tak jedna trieda sa dá na to vyčleniť a následne povedzme ju dodatočne vyčistiť pred samotným znovuotvorením školy. Nakoniec tam budú vždy iba max. 2 ľudia pri natáčaní. Takže neverím, že by sa to nedalo.

Ja osobne ponúkam svoj čas, techniku na nahrávanie obrazu, zvuku, postprodukciu a strih na takéto niečo pre naše deti úplne zadarmo pre školu, bez nároku na odmenu. Teraz je pomyselná loptička na druhej strane.

Čo to prinesie

Daný archív takýchto videí bude dostupný komukoľvek, kdekoľvek úplne zdarma. Je jedno či bývate v Rimavskej Sobote alebo v Trstenej. Jednoducho ak potrebujete niečo s dieťaťom zopakovať alebo sa naučiť, nájdete si dané video. Myslím, že práve pre malé obce alebo mestá by takýto projekt mal zmysel.

Ja som informáciu o tomto zámere rozposlal všetkým starostom na Slovensku a prišlo niekoľko kladných ohlasov, ale zarážajú ma odpovede typu: „Nemáme žiadnu školu v obci“ (a to nemáte ani rodičov s deťmi, však? – pozn. autora). Tu si názor môžete spraviť sami.

Nakoniec to môže pomôcť aj samotným učiteľom v prípadoch, že ich žiak bude dlhodobo PN, ťažšie sa učí a pod.

Na záver

Som typ človeka, ktorého prekážky nezastavia a ide za svojim cieľom. Aj tu spravím maximum preto, aby takýto projekt vznikol a verím, že bude užitočný pre každého rodiča a učiteľa. Ja investujem svoj čas, peniaze, techniku a chuť dosiahnuť tento cieľ.

Čo spravíte Vy? Pomôžete mi? Podporíte ma? Priložíte ruku?

Pozrite sa na svoje deti a dajte mi vedieť… Ďakujem.


Zoznam podporovateľov:

MN

Michal Neffe

5€
BD

Branislav Diabelko

5€
IP

Iveta Paulova

50€
AT

Adrián Takács

20€
PA

Peter Abrahám

50€

tibor Čičmanec

25€
MJ

Mgr. Alena Jelušová Jelušová

20€
GF

Gabriel Fekete

10€

Podporte nás

Select Payment Method
Personal Info

Credit Card Info
This is a secure SSL encrypted payment.

Donation Total: 10€